۱۳۸۸/۰۵/۲۳

بازداشتگاه کهریزک قابل قیاس با هیچ بازداشتگاهی نیست !


بازداشتگاه کهریزک قبل از آنکه شبیه بازداشتگاه باشد بیشتر به یک محل تجاوز ، شکنجه و کشتارگاه شبیه است و من مخالف این هستم که کهریزک را با ابوغریب یا گوانتاناما مقایسه کنیم !

بازداشتگاه گوانتانامو، محل نگهداری افرادی هست که متهم به عضویت و آمریت در گروه‌های تروریستی اسلامی همچون القاعده هستند. زندان ابوغریب ابتدا به خاطر جنایات صدام حسین و رژیم بعث عراق در شکنجه و اعدام مخالفان بخصوص شیعیان به مشهوریت بین‌‌‌المللی رسید و در سال ۲۰۰۴ میلادی و پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا، با انتشار عکسهایی اززندان ابوغریب در مورد شکنجه و آزار زندانیان عراقی توسط نظامیان آمریکایی مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفت .

مقایسه بازداشتگاه کهریزک با دیگر زندان ها و بازداشتگاه ها اصلا درست نیست چرا که در بازداشتگاه کهریزک فعالان سیاسی ، دانشجویان ، زنان ، کارگران و مردم عادی نگهداری میشوند ولی در آنها متهمان و محکومان نگهداری می شده اند .

با توجه به قانون و حکومت اسلامی شرایطی که بازداشتگاه کهریزک وجود دارد غیر قابل قبول و تلخ است چرا که در این بازداشتگاه شکنجه های وحشیانه ، تجاوز و کشتار مردم عادی و فعالان سیاسی و مدنی بدست هم وطنان بی وجدان و انسان نما صورت می گیرد در صورتی که در بازداشتگاه گوانتاناما متهمان تروریست بدست بیگانه گان شکنجه می شدند !


با این شرایط می توان گفت که بازداشتگاه کهریزک تنها نمونه از این نوع بازداشتگاه ها بوده و قابل قیاس با هیچ بازداشتگاه و زندانی نمی باشد . در ایران مردم عادی و اشخاصی که نه متهم هستند و نه محکوم شده اند بازداشت و روانه بازداشت گاههای همچون بازداشتگاه کهریزک که نمونه کوچکی از جنایات جمهوری اسلامی هست می شوند .

پی نوشت :
  1. با توجه به شواهد موجود از شکنجه‌های رایج در بازداشتگاه کهریزک می توان به موارد زیر اشاره کرد : سلول انفرادی ، بی خوابی های مداوم ، شوک الکتریکی ،سوزاندن با سیگار ، دست بند قپانی ، عریان کردن زندانی ، تجاوز جنسی ، فشارهای روحی و روانی ، اعدام های مجازی یا لحظه ای ، خیس کردن زندانی با بنزین و نگه داشتن وی زیر آفتاب سوزان ، لیس زدن کاسه توالت ، فرو بردن سر زندانی در آب تا مرز خفگی ، گرسنگی و تشنگی ، ضرب و شتم زندانیان با باتوم، کابل ، سیم های برق بافته شده و تهدید به کشتن خانواده شخص زندانی و ...
  2. در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور (مصوب ۲۰/۹/۸۴) در تعریف زندان آمده‌است: زندان محلی است که در آن محکومانی که حکم آنان قطعی شده‌است با معرفی مقامات قضایی صلاحیت‌دار قضایی و قانونی برای مدت معین یا به طور دایم به منظور تحمل کیفر، با هدف حرفه‌آموزی، بازپروری و بازسازگاری نگهداری می‌شوند.
  3. در همین آیین‌نامه بازداشتگاه اینگونه تعریف شده‌است: بازداشتگاه، محل نگهداری متهمانی است که با قرار کتبی مقامهای صلاحیت‌دار قضایی تا اتخاذ تصمیم نهایی به آنجا معرفی می‌شوند.
پی نوشت 2 :
  1. وبلاگ سرزمین آفتاب دوباره توسط هاله عزیز بروز میشه و امیدوارم که هم وبلاگ سرزمین آفتاب و هم هاله ای عزیز همیشه پابرجا باشند .
  2. سایت همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران فیلتر شده بود و می تونید از آدرس جدیدش وارد سایت شده و به هموندان این همبستگی بپیوندید .