۱۳۸۸/۰۸/۱۴

دانشگاه زنده است ، وعده ما 16 آذر


دانشجو می میرد - ذلت نمی پذیرد

13 آبان را با افتخار ، ایستادگی و مقاومت زنان و مردان ایران پشت سر گذاشتیم ، 13 آبان دیدیم که دانشگاه و دانشگاهیان زنده هستند ، مردم بیدارند و باکی از تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران ندارند ، زنان شانه به شانه مردان در مقابل نیروهای سرکوبگر ایستادند و با تمام وجود فریاد آزادی سر دادند و مرگبر دیکتاتور گفتند .

دولت کودتا و جمهوری اسلامی ایران همچنان برای حفظ نظام و قدرت ، مردم معترض را با خشونت و زورگویی و برخوردهای غیر انسانی سرکوب می کند و نمی داند که مردم و دانشجویان معترض همچنان به اعتراض های خود ادمه خواهند داد و باری دیگر دامنه این اعتراضات در روز 16 آذر گسترش پیدا خواهد کرد چرا که با جامعه دانشگاهی و دانشجویان روبرو هست که مردم نیز آنها را حمایت می کنند .

همه در کنار دانشجویان روز دانشجو به حکومت ایران اعتراض خواهیم کرد .

از زمانی که حکومت های استبدادی در ایران وجود داشته اند جنبش دانشجویی همیشه پابرجا بوده است دانشجویان شعارهای “دست نظاميان از دانشگاه کوتاه” ، “اتحاد، مبارزه، پيروزی” را در 16 آذر سال 1332 بر علیه دولت سر می دادند و سالیان سال هست که این شعار ها در بین دانشجویان وجود دارد و جنبش دانشجویی همچنان با اعتراض به بی عدالتی ها ، نابرابری ها و ظلم آشکار حکومت این راه پر افتخار را ادامه داده است .



شانزده آذره ماه چه روزی است ؟ ( روز دانشجو )

شانزدهم آذرماه 1332 دانشجويان دانشگاه تهران به نشانه اعتراض به تجديد روابط سياسي ايران و انگلستان، سخنان اهانت آميز دادستان محكمه نظامي به دكتر مصدق و خشونت رئيس اين محكمه نسبت به او، ديدار ريچارد نيكسون معاون رئيس جمهور وقت آمريكا از ايران و مذاكره با شاه و تشريح جزئيات تازه مبارزه واشنگتن با مسكو كه ايران هم بايد جزيي از آن مي بود، بستن نشريات جز هشتاد نشريه در سراسر كشور، ايجاد جوّ اختناق، ارعاب مخالفان و مخالف گويان و ... كلاسهاي درس را تعطيل، نخست در دانشكده علوم و سپس دردانشكده فني اجتماع كردند كه در اينجا به دستور دولت كودتا به گلوله بسته شدند.

در اين تيراندازي سه دانشجو كشته، شماري مجروح و همان روز دهها تن نيز دستگير شدند. سه دانشجوي مقتول مصطفي بزرگ نيا 21 ساله، شريعت رضوي و احمد قندچي بودند. همزمان با دانشگاه تهران در چند دبيرستان پايتخت و منطقه بازار نيز تظاهرات صورت گرفت كه جمعي از دانش آموزان دبيرستان ها از جمله دارالفنون هم دستگير شدند. آيت الله كاشاني پس از اطلاع از تجديد مناسبات با انگلستان، اين عمل را يك ننگ تاريخي خوانده و روز تجديد برقراري مناسبات با امپرياليسم را روز عزاي ملي اعلام كرده بود. فرماندار نظامي تهران هفدهم آذر 1332 كه دانشگاه تعطيل بود 25 تن از دستگير شدگان را به جزيره خارك تبعيد كرد.

متعاقب رويداد خونين 16 آذر، دولت وقت از شوراي دانشگاه خواست كه هواداران جبهه ملي را از رياست و معاونت دانشكده ها عزل كند و به مدرسان مخالف دولت (كودتا و عامل تجديد نفوذ لندن و واشنگتن و ضديت با مسكو همسايه) اخطار دهد و بگويد كه دانشگاه و مدرسه جاي درس و مشق است، نه سياست! خشونت و زورگويي دولت كودتا در 16 آذر 1332 (دسامبر 1963) بقدري غير انساني بود كه از آن پس ملت ايران تا سال 1357 (سال انقلاب) هرسال ياد آن روز خون آلودرا به صورت غير علني و خشم آلود برگزار مي كرد و گروهي هم دستگير مي شدند و از سال انقلاب تاكنون به صورت علني و فراگير كه مراسم اين روز در اين سالها، هرسال هم نسبت به سال پيش پررنگتر شده است.

مطالب مرتبط :

  1. تصاویر خبرگزاری جمهوری اسلامی از 13 آبان
  2. تصاویر خبرگزاری جمهوری اسلامی از 13 آبان - 2

خواندی ها :
  • برآی ای آفتاب صبح امید : امروز اشک ریختم وقتی چشمان اشکبار و سرخ شده و گاز اشک آور خورده و سرودست های خونین خواهران و برادران هم زبانم را از هر دوگروه ، چه فرق می کند که به کدام دسته و گروه تعلق داشتند را نظاره گر بودم... امروز با دیدن هم وطنهائی که در مقابل هم همچون دشمنان قسم خورده صف آرائی کرده بودند و برای هم خط و نشان میکشیدند، مدام از خود می پرسیدم: ماندن و حکم راندن حضرات قرار است به چه قیمتی و با چه هزینه ای پرداخت شود؟

3 نظرات:

ناشناس در

شعار جالبی به نظرم میرسد برای 16 اذر

ملت ما بیدار است

از سید علی بیزار است

ناشناس در

سلام من هم یک شعار جالب دارم
گوشت گران مسکن گران
بیکاری و حسرت نان
بپا بپا هم وطنان

ناشناس در

نباید بیکار نشست و به امید 16 آذر همه چیز رو تا اون موقع رها کرد، شما که دسترسی دارید به بالاترین یه حرکت رو راه بندازید تا قبل از اینکه دیر بشه برای نجات زندانیها تجمعی برگزار بشه، وگرنه اونها تا 16 آذر خیالشون راحته و هرکاری میخوان میکنن، رمز موفقیت جنبش در غیرقابل پیش بینی بودنشه، وگرنه مثل 13 آبان خودشون رو آماده سرکوب شدید می کنند، گرچه آخرش کودتاچیها شکست میخورند اما فقط با حرکتهای جدید میشه هزینه های جنبش رو کم کرد و برعکس کودتاچیها رو به سقوط نزدیکتر کرد. برای نجات خواهرامون از دست این کفتارها یه فکری بکنید، ازتون خواهش میکنم

ارسال یک نظر