۱۳۸۸/۰۸/۲۷

روز‌جهاني مبارزه با كودك‌آزاري


همگی در دوران کودکی از طرف پدر ، مادر یا اطرافیان گه گاهی تنبیه شده ایم اصولا هر تنبیه ای تاثیرات منفی و بدی نداشته است به صورتی که در برخی مواقع باعث اصلاح رفتار است اما برخی از تنبیهات اثرات بدی در دوران نوجوانی و جوانی ما داشته است ، حبس شدن در حمام ، انباری و زیر زمین خانه ها ، کشیدن گوش ، کتک زدن با کمربند ، زدن سیلی به صورت و خورد کردن شخصیت و غرور کودک در محیط جمعی از جمله تنبیه های اعمال شده از طرف بزرگان بر علیه کودکان هست .

آینده تیره یک شخص به واسطه زندگی تیره او خواهد بود و وجود اکثر ناهنجاریهای اجتماعی را می توان از درون خانواده و بخصوص مسئله کودک آزاری جستجو کرد ، برای ساختن جامعه ای که همه افراد آن در رفاه و آرامش باشند نیازمند تربیت کودکانی سالم هست و این در سایه محیطی امن و آرام برای کودک خواهد بود پس می توان با نفی خشونت برعلیه کودکان جامعه را به سوی آرامش هدایت کرد . کوچکترین قدمی که در مورد این امر می توانیم برداریم اطلاع رسانی در مورد فرهنگ نفی خشونت علیه کودکان هست .

کودک آزاری چیست؟

"کودک آزاری" عبارت است از هر گونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود، برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد. ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیر زمین اشکال مخفی کودک آزاری است.

تنبیه بدنی و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است که علائم آن قادر به ردیابی است.

"کودک آزاری" مربوط به طبقه خاصی نمی‌شود و فقر فرهنگی به اندازه فقر اقتصادی می‌تواند در آن خطر آفرین باشد، به نحوی که مسئله کودک آزاری در بین افراد تحصیلکرده و با بضاعت مالی خوب هم دیده می‌شود.

در این میان باید توجه داشت که " کودک آزاری" با "تنبیه بدنی" متفاوت است. با تنبیه به کودک می‌فهمانند که باید رفتار خود را اصلاح کند؛ اما متاسفانه به علت عدم آگاهی و همچنین نقض قانونی بسیاری از پدران و مادران به بهانه تنبیه کودکان خود را در معرض هر گونه آسیب روحی و روانی قرار می‌دهند.

به طور کلی می‌توان کودک آزاری را به سه بخش تقسیم کرد. "کودک آزاری جسمی"، یعنی تنبیه بدنی سخت و محروم کردن کودک از غذا و پوشاک، "کودک آزاری جنسی" یعنی سوء استفاده جنسی توسط اطرافیان و همچنین بی‌توجهی به نیازهای کودکان و آفرینش خلاقیت توسط آنها.

ادامه مطلب کودک آزاری چیست ؟



آزار بس است، به كودكي‌ام رحم كنيد

نگاه كودك به دستان پدر يا نامادري‌اش خيره مانده، به محض اينكه پدر دستانش را براي امر و نهي بالا مي‌برد، كودك از جا مي‌پرد و گمان مي‌كند كه قرار است مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد.
او دلش مي‌خواهد كه عروسك كوچكش را نوازش كند و با شانه‌ زدن بر موهاي طلايي عروسك، حس محبت را تخليه كند اما تنها كاري كه از دستان كوچكش برمي‌آيد آن است كه چاقويي بردارد و هر دو چشم آبي عروسك را كور كند، اما به محض اينكه صداي فرياد نامادري‌اش را مي‌شنود همين عروسك را محكم در آغوش مي‌فشارد.
ستاره از ديگران شنيده كه هفت سال دارد، او دلش مي‌خواهد هر چه زودتر بزرگ شود تا بتواند انتقام تمام ناعدالتي‌ها را از زمين و زمان بگيرد، او شب و روزش را در آرزوي دست پر محبتي كه به آرامي گونه‌هايش را نوازش كند، تلف مي‌كند و شب‌ها با شمردن تك‌تك ستاره‌ها، آرزوهاي دست نيافتني‌‌اش را در ذهن كوچكش تجسم مي‌كند.
همه قد و قواره كوچك ستاره زير مشت و لگدهاي ناپدري ضجه مي‌زند با اندام نحيف و كودكانش نمي‌داند محكوم به چه جرمي است كه بارها و بارها شاهد خشونت اطرافيانش است.

ادامه مطلب را بخوانید

لینک های مرتبط :

  • کنوانسیون حقوق کودک (به همراه اصلاحیه و پروتکل اختیاری آن)
  • افزایش سه برابر و نیم کودک آزاری در سال گذشته - کودک آزاری در سال گذشته سه برابر و نیم افزایش داشته که اکثر آن‌ها در محیط خانواده روی می‌دهد و معمولا به دلیل حفظ آبرو فاش نمی شود. لیلا ارشد، عضو انجمن حمایت از حقوق کودک، با ذکر این مطلب در مورد حمایت قانونی از کودکان افزود، قوانین هم در این میان به حمایت از کودک برنمی‌آیند؛ درست است که ایران کنوانسیون دفاع از حقوق کودک را پذیرفته، اما تلاش‌ها برای آن که قوانین به مفاد این پیمان نامه نزدیک شوند بی‌نتیجه مانده و به همین دلیل است که کودک‌آزاری‌ در خانواده رشد داشته است. او همچنین با اشاره به عدم بازتاب اخبار مربوط به کودک‌آزاری در مطبوعات، بنابر آمارها و گزارشاتی که اغلب از منابع رسمی و غیر رسمی شنیده می‌شود، بر این نکته تاکید کرد که کودک‌آزاری طی سال‌های اخیر در حالی افزایش یافته که ایران از سال 72 به پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک جواب مثبت داده است.
  • عدم اجرای قوانین مقابله با کودک آزاری در ایران - کودک آزاری در ایران از معضلات اجتماعی است که کارشناسان در سالهای اخیر در تلاش برای کاهش آن هستند. سازمان های غیر دولتی که در این زمینه فعالیت دارند، گزارش های مختلفی را براساس آمار دریافتی منتشر می کنند. براساس آخرین گزارش ها ۴۷ درصد از کودک آزاری های گزارش شده به انجمن حمایت از حقوق کودکان در مهرماه توسط پدران بوده است.
  • برنامه دولت اسپانيا برای عقيم سازی کودک آزاران - دولت اسپانيا در نظر دارد کساني که به کودکان و نوجوانان تجاوز می کنند و سابقه کودک آزاری دارند را با استفاده از داروهای شيميايی عقيم سازد.
  • نگاهي به پديده «فرزند فروشي» - «آقا! بچه مي‌خري؟»، «خانوم! ‌بچه مي‌خري؟»، «خانوم! يه دقيقه صبر كن، ببينش، بچه خوبيه‌‌ها...»، «آقا با توام، نگاش كن»!، «دو ميليون، فقط 2 ميليون تومن». كوچك بود، آنقدر كوچك كه راه رفتن را هنوز نمي‌دانست. مرد، فرزندش را در آغوش داشت. پسرك گريه مي‌كرد و اشك‌هايي از جنس بي‌قراري پهناي صورتش را مي‌پوشاند. گاه‌گاهي لبخندي بي‌رمق بر چهره‌اش مي‌نشست؛ گرسنه بود يا سير؟ هواي مادرش را داشت شايد.
  • معضلي‌ به‌ نام‌ حقوق‌ كودك‌ - حقوق‌ كودك‌ از جمله‌ مسائلي‌ است‌ كه‌ تاكنون‌ مورد اغفال‌ قرارگرفته‌ است‌. پيوستن‌ ايران‌ به‌ كنوانسيون‌ حقوق‌ كودك‌ به‌دليل‌ اعمال‌ حق‌ شرط‌ در اين‌ كنوانسيون‌ از سوي‌ ايران‌ تا كنون‌ نتوانسته‌ است‌ معضلاتي‌ را كه‌ در زمينه‌ تحقق‌ حقوق‌ كودك‌ در ايران‌ وجود دارد رفع‌ كند.
پی نوشت :

3 نظرات:

بنفشه در

همانطور که نوشتی، کودک آزاری و رشد روز افزون آن یکی از معضلات بزرگی است که جامعه مان با آن روبرواست. اما متأسفانه عدم وجود قوانین درست و حسابی حتی به رشداین معضل دامن میزند.. پدر به عنوان قیم و صاحب اختیار کودک، حتی اختیار جان کودک خود را دارد و در صورت کشتن او چون اولیای دم محسوب میشود، هیچ بازخواستی از او انجام نمیگیرد.....قوانین ایران مریض است و نیاز به یک بازبینی اساسی دارد، اما کو گوش شنوا؟

عمو اروند در

وبلاگت را در بلاگ نیوز معرفی کردم.

بابک خرمدین در

بنفشه جان اونقدر باید داد بزنیم تا گوش شنوایی پیدا بشه

---------

سپاس از محبتت محمد عزیز

ارسال یک نظر