۱۳۸۸/۰۹/۰۴

من برابر با تو . جنس دیگرم !


یک دم ز حقوق مدنی دم بزن ای زن
وین دام سیه سلسله برهم بزن ای زن
این جامه ماتم بدل ما زده صد چاک
صدچاک در این جامه ماتم بزن ای زن
آبستن عیسای تکامل تویی آخر
پس چاک به پیراهن مریم بزن ای زن
بگشای چو خورشید رخ و تیرتجلی
بر دیده نامحرم و محرم بزن ای زن
تا زخمه سازت بدرد پرده اوهام
این نغمه گهی زیر و گهی بم بزن ای زن
با سعی و عمل پرچم اقبال و شرف را
مردانه بسر تا سر عالم بزن ای زن
بر برگ گلت شبنم اشک اینهمه بس نیست؟
دیگر بسرو سینه خود کم بزن ای زن
"شهریار"

خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود. همانند Hate Crime، این شکل از خشونت بر علیه گروه خاصی از مردم اِعمال می‌شود و جنسیت قربانی پایه اصلی خشونت است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) خشونت علیه زنان را «هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی) ، جنسی یا روانی زنان بشود» تعریف کرده است که شامل «تهدید به این کارها، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانهٔ آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)» می‌شود. اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند که این خشونت ممکن است توسط افرادی از همان جنس، اعضای خانواده، و حکومت اعمال شود.

روز جهانی رفع خشونت علیه زنان در تاریخ 25 نوامبر 1981 برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان برگزیده شد و شورای عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد . این تاریخ به خاطر قتل وحشیانه سه خواهران میرابال پاتریا مرسدس میرابال (۲۷ فوریه ۱۹۲۴– ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰)، ماریا آرژانتینا مینِرْوا میرابال (۱۲ مارس ۱۹۲۶ – ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰) و آنتونیا ماریا تِرِسا میرابال (۱۵ اکتبر ۱۹۳۵ – ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰)، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن که در زمان مبارزه با دیکتاتوری رافائل تروخیو توسط عوامل او به قتل رسیدند انتخاب شده است.

ازدواج های اجباری و قبل از بلوغ ، جنجال هاي خانوادگی ، کتک خوردن زنان بدست شوهران و خانواده و دیگر خشونت های فیزیکی از عمده ترین مشکلاتی است که زنان و دختران در کشورهای همچون ایران با آن مواجه هستند.

در خانواده های سنتی و مذهبی ، آزادی و حقوق زنان کلمه ای غریب و ناشناخته است تا جایی که در بسياري از موارد از جمله موارد انتخابی مثل ارتباط با جنس مخالف و موارد اجباری مثل تجاوز ، تعصب و غیرت در درون خانواده باعث اعمال انواع مختلف خشونت از طرف مردان خانواده علیه زنان می شود ؛ زمانی که زني مورد تجاوز قرار ميگيرد، خانواده وي اين مساله را باعث ننگ و بی آبرویی می دانند و بجاي مراجعه به مراکز قضايي و پيگيري جهت دفاع از حقوق وی ، دست به خشونت و حتی قتل قربانی ميزنند.

تبعیض جنسیتی نیز نوعی خشونت علیه زنان است بنابراین جامعه مذهبی و حکومت دینی را می توان از دیگر عوامل خشونت علیه زنان از طریق تبعیض جنسیتی نامید ؛ حجاب و پوشش اجباری ، ازدواج اجباری ، نداشتن حق طلاق ، حق نداشتن سرپرستی و حضانت فرزندان ، حق نابرابر در ارثیه ، دیه و شهادت دادن ( گواهی دادن ) ، اجازه خروج از کشور نداشتن ، داشتن سن مسئولیت کیفری 9 سال ، اجازه کاندیدا و رییس جمهور شدن و دختر و زن آزاری در جامعه از جمله تبعیض های هستند که توسط جامعه مذهبی و قوانین حکومت دینی بر زنان و دختران اعمال می شود .



مطالب مرتبط :
  • آنچه بايد درباره خشونت عليه زنان بدانيم؟ - تعريف خشونت عليه زنان : خشونت عليه زنان به معناي هر رفتارخشن وابسته به جنسيت است كه موجب آسيب شده يا با احتمال آسيب جسمي، جنسي يا رواني و ضرر يا رنج به زنان همراه شود.چنين رفتاري مي تواند با تهديد يا اجبار يا سلب مطلق اختيار و آزادي صورت گرفته و در جمع يا در خفا رخ دهد. انواع خشونت عليه زنان: خشونت خانگي: خشونت عليه زنان در خانواده ها شايع ترين شكل خشونت عليه آنان است. نتايج بررسي ها حاكي از آن است كه احتمال ضرب و جرح، تجاوز و قتل زنان به دست همسرانشان بيش از سايرين است.زنان بارها به دست همسرانشان به طور جدي مجروح شده و در برخي موارد بعلت آسيب هاي حاصله مي ميرند. عدم قابليت پيش بيني تهاجم هاي خشونت خانگي و نا مأنوس بودن آنها با روحيه و اخلاق زنان، بر عذاب و شكنجه حاصل از آنها مي افزايد. امكان ادامه تهاجم ها عليه زنان در خانه، از هفته اي به هفته ديگر و شايد تا ساليان متمادي ( تا زمان مرگ زنان) وجود دارد.
  • كنوانسيون‌ رفع‌ هر گونه‌ تبعيض‌ عليه‌ زنان‌ - با تذکر و يادآوري به اينکه تبعيض عليه زنان، نقض اصول برابري حقوق و احترام به شخصيت انساني ميباشد و (اين تبعيضها) مانعی است براي شرکت زنان در شرايط مساوي با مردان در زندگي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشورهاي آنان و نيز از رشد سعادت جامعه و خانواده جلوگيري ميکند و باعث بوجود آوردن مشکلات بيشتر براي توسعه و قابليتهاي زنان جهت خدمت به کشور خودشان و (جامعه) بشري ميشود. با در نظر گرفتن اينکه زنان در مواقع فقر حداقل دسترسي را به مواد غذائي، بهداشت، تحصيل، آموزش، فرصتهاي اشتغال و ديگر نيازمندي ها دارند. با اعتقاد به ايجاد نظم نوين اقتصاد بين المللي مبني بر برابري و عدالت که کمک مهمي در جهت ترويج و پيشرفت برابري بين مردان و زنان است. با تاکيد به ريشه کن کردن آپارتايد در اشکال گوناگون آن مانند نژاد پرستي، تبعيض نژادي، بهره برداري (استعمار) و بهره برداري جديد (استعمار نو)، تجاوز، اشغال، سلطه خارجي و دخالت در امور داخلي کشورها که لازمه تحقق کامل حقوق مردان و زنان ميباشد.
  • به مناسبت روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان - خشونت انواع مختلفی دارد که شامل خشونت خانگی ،جنسی ، روانی ،اجتماعی ،سیاسی و مالی است. خشونت در جامعه ایران ریشه دوانده و زنان زیادی یا بدون اغراق می توانم بگویم اکثر زنان با آن درگیر هستند.
  • قانون حمایت کننده می تواند منجر به کاهش خشونت علیه زنان شود - در سال 1975 که سال جهانی زنان بود زنان به این نتیجه رسیدند که علیرغم تصویب کنواسیونهای ذکر شده در جهان متاسفانه چندان تغییری در وضعیت زنان بوجود نیامده نماینده 22 کشور که ایران هم یکی از آن کشورها بود تقاضای تصویب کنوانسیونی فقط برای زنان شدند که در سال 1975 اعلامیه حقوق زن تصویب شد و بعد از ان زنان تا کنوانسیونی به طور خاص در رابطه با وضعیت زنان را به تصویب برسانند که حاصل این کار کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در سال 1979 شد. که در سال 1981 هم به قدرت اجرایی رسید.
  • سکوت در مقابل خشونت عليه زنان - مزاحمت‌ها و خشونت‌هاي خياباني حاصل يک فرهنگ مردانه است. فرهنگي که در آن هر مردي حق دارد به خاطر مرد بودن و قدرت فيزيکي بيشتر داشتن، هر زني را به جز مادر و خواهر خود، موضوع و طعمه جنسي ببيند. اما در اين فرهنگ از قضا همين طعمه‌ها مورد خطاب قرار مي گيرند و نکوهش مي‌شوند که بيشتر مراقب رفتار و پوشش خود باشند. وقتي که از خيابان مي‌گذريم و پسرها سر کوچه جمع شده اند، سنگيني نگاه‌ها را حس مي‌کنيم و متلک‌ها را مي شنويم. هر قدر هم که پوشش و رفتارمان درست باشد يا سنمان بالا باشد، از آزارها و خشونت‌هاي رواني و جنسي که در امان نيستيم. پس چرا سکوت مي‌کنيم؟ وقتي به زني خشونت و يا تعرض جنسي از ساده ترين تا خشن‌ترين شکل آن بشود، علاوه بر آن که به حقوق وحيطه شخصي‌اش تجاوز شده، تازه بايد پاسخگوي مردان خانواده باشد که چه کرده که کسي اين اجازه را به خودش داده است! کافي است به مسئله مزاحمت‌هاي تلفني بينديشيم که در بسياري از خانواده‌ها باعث چه خشونت‌ها که نشده‌است. پاسخگو و قرباني خشونت مزاحم تلفني، زن است.

منبع نوشت :

سایت های مرتبط :




آهنگ نوشت :

آهنگ زن رو با صدای دلنشین زیبا شیرازی به همه زنان ایران زمین تقدیم می کنم :

من منم . من یک زنم . آزادگی پیراهنم
عشوه از پا تا سرم . لیکن ز سنگم . آهنم
من منم . من مادرم . دوستم . رفیقم . همسرم
شیره جانت ز من . چادر مینداز بر سرم
روبهک من شیر زنم ، خاموش تو ، من روشنم
با سلاح دین دگر آتش مزن بر خرمنم
با سلاح دین دگر آتش مزن بر خرمنم
تاب گیسویم سرابی بیش نیست
نقش بیهوده بر آبی بیش نیست
این لب لعل و حدیث چشم مست
بر لب مست خرابی بیش نیست
وصف ابروی کمان و تیر مژگان سیاه
حربه و افزار جنگ شعر نابی بیش نیست
من منم . من یک زنم . عطر هوس دارد تنم
نطفه هستی درم . از جان و از دل میتنم
روبهک من شیرزنم . خاموش تو . من روشنم
با سلاح دین دگر آتش مزن بر خرمنم
تا بدانی چیست جان و جوهرم
دستی انداز و تو دریاب گوهرم
نیمه تنها . مرا از خود بدان
من برابر با تو . جنس دیگرم
بال و پر بگشا که اندر راه عشق
بال پرواز گر تویی من شهپرم
من منم . من یک زنم . آزادگی پیراهنم
عشوه از پا تا سرم . لیکن ز سنگم . آهنم
من منم . من مادرم . دوستم . رفیقم . همسرم
شیره جانت ز من . چادر مینداز بر سرم
روبهک من شیر زنم ، خاموش تو ، من روشنم
با سلاح دین دگر آتش مزن بر خرمنم
با سلاح دین دگر آتش مزن بر خرمنم

آهنگ : زن
آلبوم : زنانه
خواننده : زیبا شیرازی
لینک دانلود ترانه زن

2 نظرات:

banafshe در

متأسفانه در ایران حکومتمداران باور نکرده اند که نیمی از جامعه را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل داده اند

Elham در

This is how you remind me what I really am

ارسال یک نظر