۱۳۸۸/۰۹/۲۱

دمکراسی و احمد شاملو




با ترس یا با ریش گرو گذاشتن
دموکراسی دس نمیاد
نه امروز نه امسال
نه هیچ وخت ِ خدا.
منم مث هر بابای دیگه
حق دارم
   که وایسم
رو دوتّا پاهام و
صاحاب یه تیکه زمین باشم.
دیگه ذله شده‌م از شنیدن این حرف
که: «ــ هر چیزی باید جریانشو طی کنه
    فردام روز خداس!»
من نمی‌دونم بعد از مرگ
آزادی به چه دردم می‌خوره،
من نمی‌تونم شیکم ِ امروزَمو
با نون ِ فردا پُر کنم.
آزادی
بذر پُر برکتیه
که احتیاج
کاشته‌تش.
خب منم این جا زنده‌گی می‌کنم نه
منم محتاج آزادیم
عینه و مث شما.





احمد شاملو با شعرها و گفته های خودش احساس رو در وجود آدمی بیدار می کنه ، زمانی که وجودت سنگینی خاصی احساس می کند و هیچ حرفی پریشان حالی و دل گرفتگی تو را درمان نمی کند شعرهایش با تمام احساس آرامش را به وجود انسان باز می گرداند ، بسیاری از مواقع مثل الان ، وجودم که در هوای گرفته ای پژمرده می شود احساس نیاز می کند به یار و همدمی که من آن را در شعرها و صدای زنده یاد احمد شاملود می یابم . 21 آذر زاد روز احمد شاملو را گرامی می داریم

احمد شاملو در یک سخنرانی می‌گوید: «این توده حافظه‌ی تاریخی ندارد، حافظه‌ی دسته‌جمعی ندارد.» در مصاحبه‌ای بیان می‌کند: «جوانی‏ ما سراسر با دغدغه‏ی آزادی‏ گذشت. امروز هم نسل جوان ما با همين دغدغه‏ می‏زيید و آن را در هر جا که مجال پيدا کند به ‏زبان می‏آورد. اما اين ‏نسل پوياتر و پربارتر است. سال‏های جوانی‏ ما در رؤيای ‏مبارزه به ‏سر آمد اما اين ‏نسل، راست در ميدان مبارزه به‏ جهان ‏آمده. تفاوت در اين ‏است» روزهایی که پرشتاب بر ما می‌گذرند، شاید در خود نویدی را پنهان کرده‌باشند، نوید این‌که ما حافظه‌ی از دست رفته‌ای را باز می‌یابیم. به عبارتی دیگر، نسل جوان ما، حافظه‌ی از دست رفته‌ی تاریخ ما را احضار می‌کند. نام‌هایی را که باید می‌دانستیم و ندانستیم.

احمد شاملو (زاده ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران؛ ۱۲ دسامبر ۱۹۲۵، در خانهٔ شمارهٔ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه - درگذشته ۲ مرداد ۱۳۷۹؛ ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۰ فردیس کرج) شاعر، نویسنده، فرهنگ‌نویس، ادیب، مترجم ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران بود. آرامگاه او در امامزاده طاهر کرج واقع است. تخلص او در شعر الف. بامداد بود.
شهرت اصلی شاملو به خاطر شعرهای اوست که شامل اشعار نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌است. شاملو تحت تأثیر نیما یوشیج، به شعر نو (که بعدها شعر نیمایی هم نامیده شد) روی آورد،اما برای اولین بار درشعر «تا شکوفهٔ سرخ یک پیراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد وزن را رها کرد و به‌صورت پیشرو سبک جدیدی را در شعر معاصر فارسی گسترش داد. از این سبک به شعر سپید یا شعر منثور یا شعر شاملویی یاد کرده‌اند. بعضی از منتقدان ادبی او را تنها شاعر موفق در زمینه شعر منثور می‌دانند.



منبع نوشت :
  • شعر دمکراسی از لنگستون هیوز نامی‌ترین شاعر سیاهپوست آمریکایی‌ست و با ترجمه زنده یاد احمد شاملود .

پی نوشت : 

دلنوشت : 


6 نظرات:

daftarha در

ممنون از نوشته زیبایتان.

یادش گرامی باد.

دفترها

دنیا ایرانی ها در

بابک جان الان بیشتر از هر وقت دیگه بهت نیاز هست چرا پیدات نیست تو فیس بوک؟

نوید در

سلام باباک جان.آدرس قبلی من رو آقایون مسدود کردند.
اینآدرس جدیدم هستم.لینک رو اصلاح کن.
قربانت
navidmohebbi2.blogfa.com

وحید در

با سلام
وب بسیار خوبی دارید بهتون تبریک میگم واقعا مطالب جالبی دارید
نظرتون درباره تبادل لینک چیه؟
باعث افتخار ماست که با شما همکاری داشته باشیم
بزرگترین مرکز مد در ایران
http://ModSaz.com
modsaz@gmail.com
منتظرتون هستیم صمیمانه
با تقدیم احترامات

سارا در

پيش از تو
صورتگران بسيار
از آميزه ي برگها
آهوان بر آوردند
يا در خطوط كوهپايه يي
رمه يي
كه شبان اش در كج و كوج ابر و ستيغ كوه
نهان است
يا به سيري و سادگي
در جنگل پر نگار مه آلود
گوزني را گرسنه
كه ماغ ميكشد
تو خطوط شباهت را تصوير كن:
آه و آهن و آهك زنده
دود و دروغ و درد را
كه خاموشي
تقواي ما نيست.
سكوت آب
ميتواند فرياد خشكي باشد و عطش
سكوت گندم
ميتواند گرسنگي باشد و غريو پيروزمند قحط
هم چنان كه سكوت آفتاب
ظلمات است
اما سكوت آدمي فقدان جهان و خداست
غريو را تصوير كن!
عصر مرا
درمنحني تازيانه به نيش خط رنج
همسايه مرا
بيگانه با اميد و خدا
و حرمت ما را
به دينار و درم بر كشيده اند و فروخته
تمامي الفاظ جهان را در اختيار داشتيم
و آن نگفتيم كه به كار آيد
چرا كه تنها يك سخن در ميانه نبود:

آزادي!

ما نگفتيم
تو تصويرش كن!

نهضت سبز جوانان آذربایجان در

سلام حسین عزیزم
امروز دلم خیلی پر
دارم میمیرم از غم و اشک
خیلی نامردی حسین
خودت میدونی چرا؟
من در غربت و تو در بند
هر دو اواره ایم پسررررررررررررررر
پس کی میای دیونههههههههههههههههههههههه
نمیدونم با همدمت چیکار کنم؟ نمیدونم اون رو چطور اروم کنم. اون تو رو میخواهد بدون تو هستی دیگه نیستیه
یقین بدون

ارسال یک نظر